Dzięki filtrom cząstek stałych, możliwe okazało się sprostanie ograniczeniom, które stanowią normy EURO IV. Ich obecność sprawia, że wydzielanie sadzy oraz innych zanieczyszczeń  jest o wiele mniejsze, wręcz bliskie zeru.

Filtr cząstek stałych powinien być zachowany w odpowiednim stanie i jest to niezwykle istotne. Jeśli interesuje nas czyszczenie DPF Warszawa oraz każde inne miasto, na pewno zaoferuje nam wiele możliwości. Jeśli zaniedbamy ten aspekt, może dojść do awarii chociażby turbosprężarki, a wówczas może okazać się, że koszty naprawy będą naprawdę wysokie.

Czym jest filtr DPF i jak działa?

Filtry cząstek stałych, znane są przede wszystkim ze swych katalitycznych właściwości. Oznacza to, że są one w stanie o wiele bardziej skutecznie wyłapywać tzw. cząstki stałe. Priorytetowym zadaniem filtrów DPF jest nie tylko to, aby usuwać sadzę ze spalin, ale też gromadzić ją oraz dopalać. Jego działania można porównać nawet do worka od odkurzacza, dlatego właśnie po pewnym czasie może okazać się, że ten jest przepełniony.

Na bazie pewnych informacji, jakie podaje różnicowy czujnik ciśnienia, sterownik przy pomocy odpowiedniej kontrolki informuje kierowcę o tym, jaki jest stan jego filtra cząstek stałych. Jeżeli okaże się, że różnica ciśnień przed oraz za filtrem jest zbyt duża, wysłany będzie wówczas komunikat do sterownika, a to wprowadzi pojazd w serwisowy proces wypalania DPF. To czas, kiedy kierowca musi mieć świadomość tego, że układ jest już w gotowości, aby przeprowadzić kompletną procedurę czyszczenia DPF.

Wyróżniamy trzy główne rodzaje czyszczenia filtrów DPF, dlatego warto dowiedzieć się na czym one polegają.

Pasywne czyszczenie

To proces, który zachodzi w trakcie jazdy, a dotyczy on przede wszystkim filtrów FAP, chociaż nie tylko ich. Z uwagi na zastosowanie dodatku do paliwa, a także zawartego w nim tlenku ceru, temperatura wypalania sadzy w filtrze DPF, może być zredukowana aż o ponad 200 stopni Celsjusza. Do tego, aby możliwe było prawidłowe przeprowadzenie procesu pasywnego czyszczenia, koniecznością jest utrzymywanie stałych oraz wysokich obrotów, które sięgają 3-4 tysięcy. Co więcej, należy też zachować prędkość powyżej 50 km/h.

Aktywne czyszczenie

To proces typowy dla wszystkich, suchych filtrów DPF. W tym wypadku, wymaga się znacznie wyższej temperatury, rzędu 600 stopni Celsjusza, która pozwoli skutecznie wypalić odfiltrowaną już sadzę. Bardzo istotne jest tutaj kontrolowanie i utrzymywanie odpowiednio wysokiej temperatury w filtrze, a wszystko to za sprawą dodatkowego wtrysku paliwa, który podawany jest w suwie wydechu. Metoda ta jest o tyle wygodna, gdyż nie wymusza ona pilnowania dostosowanej prędkości, a także poszukiwania trasy, która nadaje się do jej aktywowania i prawidłowego przeprowadzenia.

Usuwanie filtra DPF

Jeszcze nie tak dawno, bardzo popularnym rozwiązaniem w wypadku zapchanych filtrów DPF, było po prostu ich usuwanie z układu wydechowego pojazdu. Tego typu „pozbycie się” uporczywego problemu nie jest jednak najlepszym wyjściem, a co więcej może prowadzić do nieprawidłowego pracy silnika, a nawet do poważniejszych awarii, które spowodują wręcz kompletnie unieruchomienie samochodu.

Całe szczęście, rozwiązanie to jest aktualnie zakazane prawnie, a niestosowanie się to rygoru będzie skutkować dość dotkliwą karą finansową, dla posiadacza auta, z którego wycięto filtr cząstek stałych. Warto wiedzieć, że pojazdy nieposiadające filtra DPF, z uwagi na brak homologacji, nie mogą swobodnie poruszać się po drogach Unii Europejskiej. Mało tego – właściciele zmodyfikowanych w ten sposób samochodów, utracą także możliwość na ich późniejszą odsprzedaż  w miarę korzystnej cenie. To wystarczające powody, aby zamiast usuwać filtr, zdecydować się na jeden ze sposobów czyszczenia DPF, co jest zarówno tańsze, jak i bezpieczniejsze. Obecnie funkcjonuje sporo akcji typu STOP SMOG, które dosadnie pokazują, że na ma przyzwolenia na tak duże zanieczyszczanie środowiska naturalnego.